Vastendieet verlaagt bloeddruk

Volgens een grondig Duits onderzoek heeft het grote voordelen om een gezondere voedingswijze te beginnen met een aantal dagen  vasten. De bloeddrukverlaging en andere gunstige gezondheidseffecten zijn dan veel beter dan als meteen met het gezondere dieet wordt begonnen. De onderzoekers menen te hebben aangetoond dat dit effect vooral veroorzaakt wordt door de invloed van het 7 daagse vastendieet op de samenstelling van het microbioom d.w.z. de darmbacteriën.

Het onderzoek werd verricht vanuit de bekende instelling Charité Universitätsmedizin Berlin. De 71 proefpersonen waren van middelbare leeftijd en voldeden aan de criteria van het metabool syndroom. In deze studie waren de 5 criteria  gedefinieerd als de aanwezigheid van ten minste drie van de vijf risicofactoren: (i) verhoogde tailleomtrek (> 94 cm bij mannen en> 80 cm bij vrouwen), (ii) hypertriglyceridemie (> 150 mg / dl (1,7 mmol / l) of lipidenverlagende medicatie zoals statines), (iii) lage niveaus van HDL-C; <40 mg / dl (1 mmol / l) bij mannen en <50 mg / dl (1,3 mmol / l) bij vrouwen of gebruik van HDL-verhogende medicatie (nicotinezuur (B3) of fibraat), (iv) verhoogde bloeddruk (boven 130 / 85 mm Hg of gebruik van antihypertensiva), en (v) verhoogde nuchtere plasmaglucose (groter dan 6,1 mmol/L of behandeling voor diabetes mellitus) Ook moesten de patiënten de diagnose systolische hypertensie hebben gekregen. Mensen met recente hartklachten of nierklachten mochten niet meedoen.

Vasten
Ongeveer twee-derde van de deelnemers – de vastengroep   begon met twee caloriebeperkte veganistische dagen (max. 1200 kcal / dag), gevolgd door 5 dagen met een dagelijkse voedingsenergie-inname van 300-350 kcal / dag, bestaande uit groentesappen en groentebouillon.

DASH dieet
Hierna volgden iedereen, ook de groep die niet had gevast,  gedurende  3 maanden een versie van het DASH dieet. Dit dieet is ooit ontwikkeld om de bloeddruk te helpen verlagen.  Het bevat zo min mogelijk industrieel bewerkte voedingsmiddelen en alhoewel niet vegetarisch, bevat het minder dierlijke voeding dan gebruikelijk. Het is een vezelrijk dieet. Beide groepen kregen intensievere voedingsadviezen  en voedingslessen en aanvullende algemene leefstijlaanbevelingen voor lichaamsbeweging en stressvermindering.

Bloeddruk

Veel deelnemers gebruikten bij aanvang medicijnen tegen hypertensie. Na 3 maanden bleek dat veel deelnemers die eerst een week hadden gevast deze medicatie konden afbouwen.

Na drie maanden was in beiden groepen de bloeddruk bij de normale bloeddrukmeting gedaald maar bij de meer betrouwbare 24 uurs ambulante bloeddrukmeting was de gemiddelde bloeddruk alleen in de groep die eerst had gevast gedaald.

De onderzoekers hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de samenstelling van de immuuncellen en de samenstelling van het microbioom. Men vond duidelijke verschillen die waren opgetreden door de vastenweek.

“Er waren substantiële en significante verschillen in microbiële samenstelling binnen individuen tijdens vasten (…) die later gedeeltelijk werden teruggedraaid na een periode van 3 maanden opnieuw voeden op een DASH-dieet. Ook waren er veranderingen in de samenstelling van de immuuncellen tijdens de interventie, waarbij een vasten-specifieke signatuur wordt onthuld, die eveneens grotendeels later omgekeerd werd”

Men meent dat een week veganistisch vasten een belangrijke bijdrage kan leveren aan de cardiovasculaire  gezondheid van mensen met het metabool syndroom, d.w.z. bij mensen met een verhoogd risico op ernstige hart- en vaatklachten. Dit positieve effect vindt grotendeel plaats, zo meent men, door beïnvloeding van de samenstelling van de darmflora.

Fasting alters the gut microbiome reducing blood pressure and body weight in metabolic syndrome patients
András Maifeld,et al Nature Communications volume 12, Article number: 1970 (2021)

Gerelateerd: Vastendieet bij diabetes

Vastendieet boekt mooie cijfers

Delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.