Koolhydraatarm dieet verbruikt vaak meer energie

Een groep wetenschappers van Harvard voerde onlangs experimenten uit met mensen met overgewicht die wilden afvallen. Men wist aan te tonen dat op een dieet met weinig koolhydraten en relatief veel vet het energieverbruik een stuk groter was.

De groep onderzoekers stond onder leiding van Carla Ebbeling en David Ludwig. Deze Ludwig heeft ook populair wetenschappelijk boeken geschreven waaronder Altijd Trek? Hierin stelt hij dat het hoge insulinepeil door het hoge gehalte koolhydraten de oorzaak is van obesitas. Vooral omdat dit de eetlust stimuleert en omdat een overmaat aan insuline ervoor zorgt dat de opslag van calorieën in vet wordt gestimuleerd. Ludwig`s basisstrategie verloopt in 3 fasen:

  1. Duur: ongeveer 2 weken.  Het voedsel dient in die periode te bestaan uit 50% vet, 25% eiwit en 25% complexe koolhydraten met een relatief lage glycemische index.
  2. Duur: 1 maand of langer. De maaltijden dienen die maand te bestaan uit 40% vet, 25% eiwit en 35% complexe koolhydraten.
  3. Duur: voor de rest van je leven. Volg een voedingspatroon dat uit 40% vet, 20% eiwit en 40% complexe koolhydraten bestaat. Zorg daarnaast voor aangename lichaamsbeweging, goede slaap en weinig stress om het metabolisme te verhogen.

Hij ontwikkelde het ‘koolhydraat-insulinemodel van obesitas’. De verhoogde verhouding van insuline- tot glucagonconcentraties na consumptie van een maaltijd met een hoge glycemische belasting leidt de metabole brandstoffen weg van oxidatie en naar opslag in vetweefsel. Deze fysiologische toestand wordt verondersteld om honger en eetbuien te verhogen, lagere energie-uitgaven, en maken daardoor vatbaar voor gewichtstoename, vooral bij mensen met van nature hoge insulinesecretie.

Het nu gepubliceerde onderzoek lijkt veel bewijs aan te dragen voor deze theorie. Aan het onderzoek deden 162 mensen met overgewicht mee die wilden afslanken. Bovendien werd men voor deelname betaald en werden de maaltijden geleverd. Het totale voordeel voor de deelnemers bedroeg $6500,- maar dat terzijde. Iedereen werd op een dieet gezet waarop men geacht werd binnen ongeveer 10 weken 12% van het gewicht te verliezen. Dit dieet bestond voor 45% van de totale energie uit koolhydraten, 30% uit vet en 25% uit eiwitten en bevatte 60% van de geschatte energiebehoefte om op gewicht te blijven. Deze hoeveelheid calorieën werd individueel bepaald. Nadat iedereen het doelgewicht had bereikt begon het eigenlijke onderzoek. Het aantal calorieën was bij iedereen circa 2000 en werd aangepast aan de hand van de gewichtsontwikkeling. De bedoeling was het gewicht stabiel te houden. De relatieve hoeveelheden toegevoegde suiker (15% van de koolhydraten), verzadigd vet (35% van het totale vet) en natrium (3000 mg / 2000 kcal) werden constant gehouden in de voeding. Ook de hoeveelheid eiwit was voor iedereen gelijk: 20% van de energie. Tijdens de testfase werd men in drie groepen verdeeld voor wat betreft het koolhydraat- en vetgehalte. Deze hoeveelheden waren respectievelijk 60%-20% van de energie, 40%-40% en 20%-60%. Er bleek een groot verschil in het energieverbruik tussen het de groep die het koolhydraatarme- vetrijke dieet had gekregen en de groep met het hoge koolhydraatgehalte.

In de bovenste grafiek de gemiddelden waarbij iedereen die aan het onderzoek was begonnen  werd meegerekend en de onderste alleen de deelnemers die alles helemaal goed hadden volbracht.

Het effect was meer dan twee keer zo groot bij de mensen die na een glucose tolerantietest een hoog insulinegehalte hadden dan bij mensen met een laag-normaal insulineghalte. Hetzelfde maar dan iets minder sterk was het geval als mensen met een relatief hoog nuchter bloedsuikergehalte vergeleken werden met mensen met een laag gehalte. Een vetrijk- koolhydraatarm dieet is dus vooral nuttig bij mensen met een verminderde gevoeligheid voor insuline. Dit sluit aan bij de conclusies uit een eerder artikel Selectie van het optimale dieet om af te vallen  waarin geconcludeerd werd : ” Voor diabetici en mensen met een licht verhoogde bloedsuikerspiegel is het daarom van groter belang om een suikerarm dieet met veel vezels en een beperking van het koolhydraatgehalte te volgen dan voor mensen met een mooie bloedsuikerspiegel.”

Ook diverse bloedwaardes waren beter na het koolhydraatarme dieet.

HDL is het “goede”cholesterol. Triglyceride is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Bij een hoog gehalte is de kans groot dat vetweefsel wordt gevormd. 1,5-anhydroglucitol, de onbekendste van de 3, geeft uitschieters van hoge bloedsuikerwaardes weer, vergelijkbaar met HbA1c maar dan op de korte termijn. Deze wil je liever laag hebben.

Deze veranderingen komen volgens de onderzoekers waarschijnlijk door veranderingen in de hormonale reacties op het dieet. Niet alleen van insuline maar ook van ghreline dat voornamelijk wordt geproduceerd in de maag. Dit was lager bij deelnemers die waren toegewezen aan het dieet met weinig koolhydraten. Dit heeft waarschijnlijk effect op de honger, het energieverbruik en de vetopslag.

Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial. Carla B Ebbeling c.s. BMJ 2018;363:k4583

Gerelateerd: Selectie van het optimale dieet om af te vallen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.