Sporten voor het ontbijt om af te vallen

Een groep wetenschappers van de Universiteit van Bath heeft zich gebogen over de vraag of het beter is voor de vetverbranding om te sporten op een lege maag of dat je toch beter iets kunt eten van tevoren.

Men voerde een experiment uit met een groep ongetrainde jonge mannen met overgewicht. Zij dienden twee keer, met een tussenpoos van enkele weken, een uur op de loopband te lopen op 60% van hun VO2max. Dit is ongeveer 70% van de maximale hartslag. Bij de deelnemers was dit 155 slagen per minuut en de loopsnelheid was 5,7 km/u. De conditie van de deelnemers was dus erg slecht. De ene keer had men 2 uur daarvoor een ontbijt gegeten van ongeveer 650 kcaloriën en de andere keer had men nog niets gegeten. Er werd bloed afgenomen en ook werd er een biopsie van vetweefsel afgenomen. De genexpressie van twee hormonen die van belang zijn voor het gebruik van opgeslagen vet voor energie, PDK4 (pyruvate dehydrogenase lipoamide kinase isozyme 4) en HSL (hormone-sensitive lipase), was veel hoger na het sporten op een lege maag dan na dezelfde inspanning na eerst gegeten te hebben. Dit duidt er op dat er meer vetverbranding was opgetreden door het sporten op lege maag. Niet alle metingen waren verschillend. Zo had het ontbijt geen invloed op enkele andere belangrijke stoffen die vaak verstoord zijn bij het metabool syndroom namelijk het adiponectine, het interleukine-6 en het leptinegehalte.

Niet méér eten

Een andere Amerikaanse onderzoeksgroep deed een enigszins vergelijkbaar experiment met jonge mannen. Deze moesten ook twee keer een uur hardlopen op 60% van hun  VO2max. Eén keer zonder te ontbijten en de andere keer had men wel gegeten. Aangezien deze deelnemers wel fit waren betekende dit nu inderdaad hard lopen. Nu werd niet zozeer het metabolisme onderzocht maar werd gekeken of het overslaan van het ontbijt gecompenseerd werd door meer te eten later op de dag. Dit bleek niet het geval. Sterker nog: gemiddeld at men de keer dat men was gaan hardlopen op lege maag zelfs minder de rest van de dag.

De totale energieinname was bij iedereen op één na lager als het ontbijt werd overgeslagen

To Eat or Not to Eat (Before Exercising): That Is the Question, The American Physiological Society Press Release
FEEDING INFLUENCES ADIPOSE TISSUE RESPONSES TO EXERCISE IN OVERWEIGHT MEN, Yung-Chih Chen, Rebecca L. Travers American Journal of Physiology – Endocrinology and Metabolism Published 14 March 2017
Exercising in the Fasted State Reduced 24-Hour Energy Intake in Active Male Adults
Jessica L. Bachman,Journal of Nutrition and Metabolism
Volume 2016 (2016), Article ID 1984198, 7 pages

Gerelateerd: Het gevaar van ontstoken vetcellen
Vastendieet met duurtraining; snel afvallen

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *