Vastendieet boekt mooie cijfers

Date 1 March, 2017

© Serge Bertasius @freedigitalphotos.net

Vasten is in veel culturen een methode om geestelijk en lichamelijk in het reine te komen. Er bestaan talloze varianten van vasten. Een groep rond de Amerikaanse wetenschapper Valter D. Longo heeft een vastendieet ontwikkeld, het ‘fasting mimicking diet’ genaamd, dat bestaat uit een  karig plantaardig dieet dat echter maar gedurende vijf opeenvolgende dagen dient te worden gevolgd. De rest van de maand eet men niet anders dan gewoonlijk. Zijn team van de afdeling gerontologie van de Universiteit van Zuid-Californië heeft deze methode onderzocht.

Er deden 100 gezonde tot redelijk gezonde mensen van middelbare leeftijd mee aan het onderzoek dat in totaal langer dan een half jaar duurde. Van 71 van hen had men na afloop alle resultaten. Van hen werden de gegevens geanalyseerd. De helft volgde eerst gedurende drie maanden het dieet en vormde de volgende drie maanden de controlegroep. Bij de anderen was het net andersom. Het dieet werd dus 5 opeenvolgende dagen per maand gevolgd. De eerste dag at men 1100 kilocalorieën en op dag 2 tot en met 5 slechts 716 kilocalorieën. De voeding werd door een bedrijf geleverd en bestond uit groentesoep, repen gemaakt van noten en vruchten, een supplement van gevriesdroogde bladgroenten en algen en snacks gemaakt van o.a. olijven en boerenkool. Ook werd er veel kruidenthee gedronken. (De belangrijkste bedenker van het dieet, Valter D. Longa, heeft deze voedingsmiddelen mede samengesteld maar doneert de eventuele winst die hem de verkoop mogelijk oplevert aan een goed doel.) De verdeling van de macronutriënten is ongeveer 10% eiwit, 50% vet en 40% koolhydraten. Zelf kan men een dergelijk dieet benaderen door het eten van groentesoep, noten, olijven, avocado’s en salades zonder dierlijke bestanddelen. Het hoeft dan niet bepaald een hongerdieet te zijn. Bij dit, eerder op proefdieren uitgetest dieet, is van belang dat niet alleen het aantal calorieën maar ook het eiwitgehalte laag is.

In de grafiek ziet u een aantal van de resultaten. De metingen na de derde kuur van 5 dagen worden vergeleken met de metingen vooraf. Het linker staafje zijn de veranderingen voor degenen die bij de meting vooraf normale waardes hadden en het rechter staafje voor de mensen bij wie de waarden duidelijk te hoog waren. U ziet dat het gewicht, de bloeddruk, het bloedsuikergehalte en de cholesterolgehaltes opmerkelijk verbeterd waren bij de mensen waarbij dit nodig was. De daling van het glucosegehalte en van  IGF-1 (insulin like growth factor) wijst er volgens de onderzoekers op dat het kankerrisico door de kuur werd gereduceerd. De andere cijfers wijzen op een daling van het risico op cardiovasculaire aandoeningen.

Op vrijwillige basis zijn 50 proefpersonen drie maanden later nog een keer teruggegaan naar de kliniek voor hercontrole. Hieruit bleek dat een deel van de verbeteringen nog altijd aanwezig was.

Fasting-mimicking diet and markers/risk factors for aging, diabetes, cancer, and cardiovascular disease
Min Wei, c.s. Science Translational Medicine 15 Feb 2017:Vol. 9, Issue 377.

Gerelateerd: Vastendieet met duurtraining, snel afvallen

Share

Reageer

XHTML: Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>