Afvallen met paleodieet

000016Het paleodieet kan een effectieve voedingswijze zijn om af te vallen, zo blijkt uit een recent Australisch onderzoek.

Aan het onderzoek deden 39 gezonde vrouwen van middelbare leeftijd mee. Zij hadden een lichte mate van overgewicht en wilden afvallen. Hierbij werden twee diëten met elkaar vergeleken. Het paleodieet volgens Loren Cordain, een vooraanstaande wetenschapper en pleitbezorger van het oerdieet en een dieet volgens de Australische leidraad voor gezond eten.

australischedieet

De Australische schijf van vijf. Klik op de afbeelding voor vergroting

De vrouwen die het paleodieet volgden kregen een boek van Loren Cordain met recepten zoals op deze pagina. Men mocht geen graan- en melkproducten nuttigen. Evenmin peulvruchten, mais en aardappelen. Men kreeg het advies mager vlees, vis, eieren, noten, fruit en groente  te eten. Kleine hoeveelheden olijfolie en kokosolie waren toegestaan evenals ongezoete koffie en thee  en eventueel amandelmelk als alternatief voor melk.

De mensen op het andere dieet kregen ook begeleiding. Zij kregen het advies meer groente, fruit en volkorenproducten te eten en het vetgehalte van de voeding te verminderen o.a. door het eten van magere melkproducten. Ook diende men zo min mogelijk snoep, gebak en frisdranken te consumeren. Beiden groepen kenden geen caloriebeperking.

Na 4 weken was men op het paleodieet gemiddeld 3,2 kg afgevallen, waarvan 2,3 kg vetweefsel. In de andere groep was het gewichtsverlies 1,21 kg en het vetverlies 0,46 kg. De afname van de buikomtrek was in de paleogroep 3,35 cm en in de andere groep 1,55 cm. Wat betreft de cardiovasculaire risicofactoren waren de uitkomsten in de twee groepen ongeveer gelijk. De cholesterolgehaltes waren verbeterd en enkele overige risicofactoren zoals het glucosegehalte waren hetzelfde gebleven maar deze waren bij aanvang al goed.

Het paleolitisch dieet bevatte in de praktijk  minder koolhydraten en meer vet. Het zoutgehalte (natrium) was veel lager en het carotenoïdegehalte hoger. Punt van zorg was dat het calcium en jodiumgehalte een stuk lager was dan bij het andere dieet. Vooral jodium was  duidelijk te laag. Als de mensen meer vis en zeevruchten gegeten hadden zou dit anders zijn geweest. Een supplement (kelp) kan natuurlijk uitkomst bieden.

Verzadiging

leptine-omtrek-paleo-mediterraanEerder heeft men in Zweden een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd.  De onderzoeksgroep betrof toen mannen met cardiovasculaire aandoeningen met overgewicht. In dit onderzoek werd het paleodieet – aardappelen waren hier in beperkte mate wel toegestaan – vergeleken met een mediterraan dieet. Tijdens dit 12 weken durend onderzoek werden de deelnemers in beiden groepen goed begeleid door diëtisten die gespecialiseerd waren in hun dieet. Het bleek dat de mannen in de paleogroep meer waren afgevallen. Dit kwam omdat men gemiddeld slechts 1388 kcal per dag had gegeten. Dit was 1823 kcal in de mediterraangroep. De hoeveelheid eiwit van de voeding was hetzelfde in beiden groepen maar relatief, omdat de totale energieinname geringer was, hoger in de paleogroep.  De glycemische lading maar niet de glycemische index was een stuk beter bij het paleodieet. Men mat ook het leptineghalte. Dit hormoon stimuleert de eetlust en is bij mensen met overgewicht doorgaans verhoogd. In beiden groepen daalde het leptinegehalte maar in veel sterkere mate bij de mensen die het paleodieet gevolgd hadden.  De onderzoekers achten deze bevinding een belangrijke verklaring voor de reductie van de voedselinname door het paleodieet.

Ook in dit onderzoek stelde men de vitaminen- en mineralengehaltes van het dieet vast. Ook nu stelde men vast dat het calciumgehalte van het paleodieet veel lager is. Men meent echter dat dit geen probleem hoeft te zijn vanwege het lager gehalte van de calciumbindende fytaten (volkorenbrood) en omdat het paleodieet minder zuurvormend is waardoor er geen of minder calcium uit de botten gehaald hoeft te worden om de juiste zuurgraad van het bloed te behouden.

Dit laatste gaat vermoedelijk alleen op als er niet te veel vlees gegeten wordt. In deze context is het wellicht interessant om te vermelden dat er versies van het paleodieet bestaan waarbij weinig rood vlees (zoogdierenvlees) gegeten wordt. Zo onderwijst men bij de Naturafoundation dat twee tot vier keer per maand vlees dichter aansluit bij wat er werkelijk vroeger door de meeste mensen werd gegeten in jagers-verzamelaarssamenlevingen voor de uitvinding van vuurwapens. Volgens deze theorie is de mens evolutionair aangepast op het eten van groente, fruit, vis, eieren, noten, schelpdieren, gevogelte, insecten en vlees. In die volgorde.

Cardiovascular, Metabolic Effects and Dietary Composition of Ad-Libitum Paleolithic vs. Australian Guide to Healthy Eating Diets: A 4-Week Randomised Trial
Angela Genoni. Nutrients 2016, 8(5), 314; doi:10.3390/nu8050314

A paleolithic diet is more satiating per calorie than a mediterranean-like diet in individuals with ischemic heart disease
Tommy Jönsson. Nutrition & Metabolism20107:85 DOI: 10.1186/1743-7075-7-85

Gerelateerd: Het paleodieet

Oorzaak hoge bloeddruk en diabetes vanuit evolutionair perspectief

Atkins, de Zone, vetarm of mediterraan dieet?

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *