Het Anti AGE dieet

anti-age-vlassaraZe zijn giftig en je krijgt ze dagelijks binnen: age’s. Onze huidige voeding staat er stijf van, en tijdens de bereiding thuis kan het gehalte nog verder oplopen. Maar afgezien van voedingswetenschappers en biochemici heeft vrijwel niemand van age’s gehoord. ”Mensen moeten voor  age’s worden gewaarschuwd, net zoals ze worden gewezen op de gevaren van transvetzuren, tabak en het overmatig gebruik van zout, vet en suiker”, zegt prof. Vlassara. Dr. Helen Vlassara is directeur van de afdeling Experimentele Diabetes en Veroudering en hoogleraar Geneeskunde en Geriatrie aan de Mount Sinai School of Medicine in New York. Samen met haar onderzoeksteam bestudeert zij al meer dan 35 jaar de gezondheidseffecten van age’s. Zij vindt het de hoogste tijd dat het publiek wordt gewaarschuwd voor deze giftige stoffen in onze voeding. Daarom schreef ze er een boek over ”The AGE- Less Way, dat onlangs in Nederlandse vertaling is verschenen met de titel ”Het anti AGE dieet.

Wat zijn age’s ?

Age is de Engelse afkorting van  ”Advanced Glycation Endproducts” in het Nederlands ”voortgeschreden versuikeringseindproducten”.Het zijn complexe chemische verbindingen die ontstaan als suikermoleculen zich ongecontroleerd met eiwitten en vetten verbinden. In ons lichaam worden ze uit bloedsuiker gevormd als normaal onderdeel van de stofwisseling. Ze komen ook voor in voeding en hun aantal neemt sterk toe bij verhitting. In kleine hoeveelheden kunnen age’s geen kwaad, maar in hoge concentraties zijn ze giftig en veroorzaken ze afweerreacties en chronische ontstekingen. Moderne voeding bevat veel meer age’s dan goed voor ons is. De term age’s is bedacht om ons eraan te herinneren dat ze te maken hebben met versnelde veroudering (”age” is het Engelse woord voor ”leeftijd”) en derhalve allerlei degeneratieve ziekten in de hand werken. Commerciele voeding is steeds rijker aan age’s geworden sinds levensmiddelentechnologen hebben ontdekt dat de smaak, geur en kleur ervan verbeteren. Populaire producten als burgers, pizza’s, hotdogs, chips en allerlei andere snacks zitten allemaal propvol age’s. Dat betekent dat mensen die regelmatig age-rijk voedsel nuttigen het risico lopen hun natuurlijke verdedigingsmechanismen voortijdig uit te putten. Zo kwamen prof. Vlassara en haar medewerkers tot de conclusie dat het regelmatig eten van age-rijk voedsel niet alleen leidt tot obesitas, omdat het ons er toe aanzet te veel te eten vanwege de verbeterde smaak, maar dat tegelijkertijd het risico op ziektes als diabetes, hart en vaatziekten, nierziekten, Alzheimer en een versneld verouderingsproces toeneemt.

Wat age’s met ons doen

  • Ze verstoren het functioneren van eiwitten, vetten en nucleinezuren – dat zijn de bouwstenen van onder meer DNA.
  • Ze maken te veel vrije radicalen aan en versnellen zo het ”roestproces” (oxidatie) in ons lichaam
  • Ze putten onze anti-oxidant-afweermechanismen uit, waardoor oxidanten meer schade kunnen aanrichten.
  • Ze belasten ons immuunsysteem en veroorzaken zo ontstekingen
  • Ze beschadigen de cellen die insuline aanmaken wat leidt tot diabetes type 1
  • Ze veroorzaken insulineresistentie wat leidt tot diabetes type 2
  • Ze dragen bij tot de ophoping van buikvet, wat leidt tot overgewicht
  • Ze vormen starre bruggen tussen collageeneiwitten en verharden zo de slagaderen, maken gewrichten en pezen stijver en veroorzaken staar en rimpels.
  • Ze veroorzaken afweerreacties en chronische ontstekingen

Bakken, braden, barbecueën (en grillen)

© James Allenspach. Dit stuk pizza is een AGE bommetje

© James Allenspach. Dit stuk pizza is een AGE bommetje

Helen Vlassara waarschuwt ons niet alleen voor de negatieve gevolgen van age’s bij de keuze van voedsel. Ze  wil ons ook wijzen op de risico’s die ontstaan bij sommige bereidingswijzen. Zelfs als voedsel maar heel even wordt verhit ontstaan er nieuwe age’s, maar bij hoge temperaturen gebeurt dit sneller en massaler. Hoe hoger de temperatuur en hoe langer de kooktijd, hoe meer age’s er worden gevormd. Als je een boterham roostert of vlees bakt, zie je de age’s voor je ogen ontstaan. Je kunt de verandering niet missen wanneer de boterham of het vlees goudkleurig wordt, en vervolgens bruin en knapperig. Vlees wordt dikker en karamelkleurig.  Als je maar lang genoeg wacht, wordt het donker, zwart zelfs, met een stevige en knapperige textuur. Andere etenswaren worden goudbruin van kleur en krijgen een brosse, knapperige en -helaas !- heerlijke korst. Wat je ziet zijn age’s- en wat je ruikt ook: de lekkere geur komt van vluchtige age’s. De temperatuur bij stomen of pocheren komt niet boven de 100 graden, maar bij bakken of grillen kunnen temperaturen worden bereikt die meer dan twee maal zo hoog zijn. Stomen en pocheren zijn dus veiliger dan grillen of bakken, zegt prof. Vlassara.

Wat nu ?

© Michael Scott. Door vlees te marineren met citroensap worden zeer hoge age gehaltes voorkomen.

© Michael Scott. Door vlees te marineren met citroensap worden zeer hoge age gehaltes voorkomen.

Age’s zijn een normaal onderdeel van ons metabolisme. Ze zijn er altijd net als zuurstof, suiker en vrije radicalen. Pas wanneer de hoeveelheid age’s buitensporig toeneemt worden ze giftig. De connectie age’s – diabetes staat altijd in het teken van overdaad. Een teveel aan age’s gecombineerd met een te hoge bloedsuikerspiegel vormt een ernstige bedreiging voor onze gezondheid.  Wat nu ? In het boek ”Het anti Age dieet” laat prof. Vlassara ons niet in de kou staan. Zij geeft op heldere wijze aan dat door eenvoudige wijzigingen in de keuze en bereiding van ons voedsel een enorme gezondheidswinst te behalen valt. En daarbij worden wij niet op een hongerdieet gezet. De auteur laat zien – via de bijlage achter in het boek- welke voedingsproducten van nature lage gehaltes age’s hebben, zodat een verantwoorde keuze kan worden gemaakt.  Extreem hoog kunnen de gehaltes zijn in gebakken vlees of gevogelte, kipnuggets, worst, bacon en in pizza’s maar  vlees hoeft daarbij niet per se van de menulijst te worden geschrapt. ”Want” zegt ze ”je kunt dat vlees anders – gezonder en zelfs lekkerder- klaar maken”. Dit uitstekende werk bevat naast 143 makkelijke (en smakelijke !) recepten tevens een bronvermelding van wetenschappelijke publicaties. Het boek is een goede vertaling, helder geschreven en aangepast aan de Nederlandse situatie. Daardoor vormt  Het anti AGE dieet een waardevolle bijdrage aan de discussie over het verouderingsproces.Van harte aanbevolen!

Het anti AGE dieet – mijd het verborgen gif in je lijf en blijf langer jong en gezond door prof.dr. Helen Vlassara- 2014- www.cocobooks.nl

Gerelateerd: Alfa-Liponzuur en andere voedingsstoffen bij diabetische neuropathie

Share

7 reacties “Het Anti AGE dieet

  1. Ik heb dit boek gelezen en moest denken aan wat prof. dr. Defares reeds in de vorige eeuw in zijn boeken schreef : VLEES IS SLECHT, KIP IS BETER, VIS IS HET BESTE doch vegetarisch is het allerbeste. Ik was verbijsterd hoeveel age’s er in z.g. gezonde producten zit en zou dit boek zeer aanbevelen bij de lezers van gezondheidsboeken.

  2. Ja, voor mij was vooral opvallend dat de hoeveelheid age’s in gebakken aardappelen bijvoorbeeld in het niet vallen bij haast alle soorten gebraden, gebakken en geroosterde dierlijke producten. Er is nog wel veel onderzoek noodzakelijk, zo worden alle age’s op een hoop gegooid maar in werkelijkheid zijn er varianten met mogelijk verschillende effecten. De age’s zijn wel de meest waarschijnlijke verklaring momenteel voor het gegeven dat vegetariërs veel minder risico lopen op diabetes

  3. Ik wil mij graag opgeven voor het ontvangen van de nieuwsbrief, maar dan moet deze in de nedelandse taal zijn.

  4. Gerarde, typ je emailadres in de ruimte “aanmelding nieuwsbrief” (rechtsboven) en dan gaat de rest vanzelf !
    gr. Anthon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *