Hartelijke groenten!

Een eetpatroon bestaande uit onbewerkte, grotendeels plantaardige voeding lijkt de beste gezondheidsresultaten te geven als het gaat om het voorkomen van chronische ziekten, zoals hart en vaatziekten, kanker en diabetes. Dat concluderen prof. David Katz en Stephanie Meller van de Yale University op basis van hun literatuuronderzoek naar gezondheidseffecten van verschillende eetpatronen. Zij bekeken zo’n 167 wetenschappelijke publikaties over 7 verschillende soorten voedingspatronen. Volgens hen bestaat een goed eetpatroon uit minimaal bewerkte producten, dichtbij de natuur, van voornamelijk plantaardige herkomst. Zo’n menu zou de kans op chronische ziekten met wel 80% kunnen verlagen. 

Cameraman en filosoof
Het zojuist verschenen boek van Thomas Dijkman De 45 meest geneeskrachtige groenten sluit naadloos bij deze conclusie aan.

Dijkman studeerde filosofie maar werd na zijn studietijd cameraman en is van jongs af aan geinteresseerd in gezonde voeding. Hij las er tientallen boeken en honderden wetenschappelijke artikelen over. Zijn enthousiasme voor gezonde groente en fruit resulteerde in een zelfstudie, waarbij hij research deed voor ruim 700 artikelen over de geneeskracht van groente, fruit, noten, zaden, zuivel en planten. Hij reisde de hele wereld over naar diverse landen in Afrika, Frans-Polynesie en bezocht de Papoea’s in Nieuw-Guinea. Overal was hij bijzonder geinteresseerd in de lokale voedingsgewoonten. Door zijn reizen raakte hij er van overtuigd dat we de voedingsindustrie niet nodig hebben. Het eten van vers voedsel is lekkerder, maar bovenal gezonder dan het nuttigen van voedsel uit felgekleurde blikjes, pakjes, doosjes of zakje zegt Thomas Dijkman. Zijn boek is de schriftelijke neerslag van een deel van die opgedane kennis

Culinaire medicijngids
Het boek is met recht een culinaire medicijngids en een eye-opener voor wie wil weten wat gezonde groente in preventieve en therapeutische zin met je kan doen. Wist je dat rode bietjes goed zijn tegen hoge bloeddruk? Bloemkool ontstekingsremmend werkt? Boerenkool omega-3 en omega-6-vetzuren bevat? Broccoli de kans op kanker verlaagd? Champignons goed zijn tegen hart en vaatziekten? Knoflook aderverkalking tegengaat? Mierikswortel een natuurlijke plaspil is, zonder bijwerkingen?
Daarbij laat Dijkman zijn licht schijnen op alledaagse, maar ook op bijzondere groenten als alfalfa, pastinaak,snijbiet cassave, chayote en paksoi ieder met zijn unieke geneeskrachtige eigenschappen. Dat magnetronbereiding van voedsel geen goed idee is, blikvoer inferieur is aan vers voedsel, biologisch iets anders betekent dan biologisch-dynamisch wordt door Thomas nog eens duidelijk en met solide redenen beargumenteerd. Het boek is alfabetisch ingedeeld – van Alfalfa tot en met Zoete aardappel – waardoor het zoeken naar bepaalde groenten en hun geneeskrachtige werking makkelijk is gemaakt. Achterin vindt u een klachtenindex, die aangeeft welke groenten bij welke gezondheidsklachten kunnen worden ingezet. Nog een kritische noot: zijn opmerking dat z.g. synthetische voedingssupplementen therapeutisch inferieur zijn aan natuurlijke voedingsstoffen is pertinent onjuist. Orthomoleculair voedingskundigen krijgen regelmatig die mening te horen, maar een kijkje in de letterlijk duizenden artikelen in de pubmed-database of de digitale archieven van The International Society for Orthomolecular Medicine weerspreekt deze stelling volkomen. Een kort overzicht is tevens te vinden in het boek van dr. Andrew Saul Doctor Yourself, Natural Healing pag 333-337 (”Natural Versus Synthetic Vitamins”) Nog iets:in het voorwoord van Dijkmans boek – geschreven door dr. Geert Verhelst – worden prof. Gerry Potter en prof. Dan Burke Amerikanen genoemd, maar het zijn rasechte Britten. Ach ,Shakespeare zou zeggen, ”What’s in a name”……

De 45 meest geneeskrachtige groenten, de culinaire medicijngids- Thomas Dijkman, 2014, www.succesboeken.nl 


Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *