Vitamine D, depressies en St Janskruid

In zijn onlangs verschenen monumentale studie over vitamine D (The Vitamin D Solution- april 2010) benadrukt prof.dr. Michael Holick (hoogleraar fysiologie en biofysica aan de Universiteit van Boston- U.S.A.) nog eens de belangrijke rol die deze vitamine vervult bij het bestrijden van mentale problemen. Hoewel een groot aantal factoren verantwoordelijk kan zijn voor het ontstaan van depressiviteit, is uit onderzoek gebleken dat een vitamine D tekort hierbij een cruciale rol speelt. Dat heeft te maken met het feit dat geactiveerde vitamine D in de bijnieren verantwoordelijk is voor de regulering van het enzym tyrosine hydroxylase, noodzakelijk voor de productie van dopamine, epinefrine en norepinefrine. Deze hormonen vervullen een belangrijke rol bij het handhaven van mentale gezondheid. De bijnieren scheiden deze signaalstoffen af om het menselijk lichaam in staat te stellen om te gaan met de dagelijkse stress. Maar zonder voldoende vitamine D produceren de bijnieren in een constante stroom deze hormonen, met als gevolg dat de persoon geleidelijk uitgeput raakt. En wie chronisch vermoeid is, kan een makkelijke prooi van depressiviteit worden, zegt prof. Holick. Hij raadt daarom een dagelijkse dosis van 2000 i.e. vitamine D3 aan.
Op pagina 237 van zijn boek geeft hij aan Sint Janskruidgebruikers nog een belangrijk advies. Uit zijn onderzoek is namelijk ook gebleken dat het gebruik van dit populaire antidepressivum het lichaamsgehalte vitamine D3 DRASTISCH vermindert. Het gebruik van Sint Janskruid dient in zijn opinie dan ook ALTIJD gepaard te gaan met de inname van minimaal 2000 i.e. Voor verdere informatie verwijs ik naar het artikel op deze site over Sint Janskruid,Vitamine D, en mijn opstel getiteld Erythema Solare.

Share

10 reacties “Vitamine D, depressies en St Janskruid

  1. BLIJ VAN DE ZON
    De veronderstelling dat mensen blijer zijn als de zon schijnt, wordt ook wetenschappelijk onderschreven. In mei 2010 verscheen een studie waarin 531 Italiaanse vrouwen en 423 Italiaanse mannen, allemaal ouder dan 65 jaar , zes jaar lang zijn gevolgd. Uit de resultaten bleek dat vrouwen met een bloedwaarde van minder dan 50nmol/L significant hogere scores hadden bij vragen over depressie. Dit verband werd ook bij mannen gezien, al was de associatie bij hen minder groot. Maar het is niet de enige studie die een verband aantoont tussen een lage vitamine D-status en depressie. in 2008 toonde een Nederlandse studie onder bijna 1300 ouderen een verband aan tussen lage vitamine D-bloedwaardes en een hogere kans op het ontstaan van depressie.
    [Bron: Milaneschi Y et al. Serum 25-Hydroxyvitamin D and depressive symptoms in older women and men- J.Clin.Endocr.& Met., 2010 en
    Hoogendijk WJ et al. Depression is associated with decreased 25-Hydroxyvitamin D and increased parathyroid hormone levels in older adults- Arch.Gen.Psychiatry, 2008;65(5):508-512

  2. MOZART DOOD DOOR GEBREK AAN VITAMINE D
    De vroege dood van Wolfgang Amadeus Mozart op 35 -jarige leeftijd is mogelijk veroorzaakt door Vitamine D-tekort. Dat zeggen William Grant en Stefan Pilz. [onderzoekers uit Graz en San Francisco]. De oorzaak van Mozarts overlijden is een bron van speculatie. Zo zou hij vergiftigd zijn door collega-componist Antonio Salieri [zie de film “Amadeus”].Grant en Pilz komen echter met een totaal afwijkende en medische verklaring. Zij wijzen er op dat Mozart vaak s’nachts componeerde, overdag sliep en om die reden te weinig zonlicht kreeg. Zonlicht is essentieel voor het aanmaken van vitamine D3. Door een gebrek aan vitamine D kan een longontsteking, hart en vaataandoeningen en nierziekten ontstaan. Dat hij in december stierf ondersteunt de nieuwe hypothese. Wenen ligt op 48 graden noorderbreedte, waardoor er 6 maanden van het jaar sowieso te weinig UV-B straling is om vitamine D aan te maken. De onderzoekers publiceerden hun theorie in Medical Problems of Performing Artists.

  3. L.S.,

    zit er bij de standaarddoseringen visolie genoeg vit. D om bij depressie te helpen? Bvd

  4. Ruben, niet alle visoliepreparaten voegen standaard vitamine D3 toe. In het algemeen raden wij aan om minimaal 2000 i.e. vitamine D3 per dag te gebruiken. Dat is bij depressiviteit in elk geval aan te bevelen.
    gr. Anthon

  5. mijn dochter (studente) heeft het momenteel moeilijk : slaaploosheid, angst, wenen, geen fut, geen zin om te studeren… Wij twijfelen tussen vitaminen en st janskruid of de twee samen. Zijzelf wil geen antidepressiemedicatie, wil zelf de dokter niet zien
    mvg pascale33

  6. Beste Pascale, wij vinden het moeilijk om in zo’n situatie een gericht advies te geven omdat wij de persoonlijke situatie en de achtergrond van je dochter niet kennen.
    Als depressieve gevoelens “ineens aus blauen hinein fallen” dan zijn er zowel endogene als exogene oorzaken mogelijk. Een goed gesprek met je dochter om te weten te komen wat eraan scheelt lijkt mij de eerst aangewezen maatregel. Natuurlijk is het gebruik van een goed multivitaminepreparaat altijd op z’n plaats. Kijk ook naar eet en leefgewoonten .Dergelijke klachten kunnen schuilen in een vitamine en mineralentekort. Ook een B12 deficientie is om die reden berucht. -zie aldaar op deze site. Als het probleem schuilt in het hormonale systeem- en daar kan alleen een [orthomoleculair] arts achter komen- dienen op dat gebied passende maatregelen te worden genomen. Heeft het te maken met de studie, bijv. examenangst dan zijn middelen als L-theanine en 5-HTP behulpzaam. Ook het aloude kruid Valeriaan bewijst dan goede diensten. Homeopathisch kan Argentum Nitricum D6 3 x daags een dosis effectief zijn. In acute gevallen om het half uur een dosis. Kortom een grondiger onderzoek is zeker nodig !
    Het beste met je dochter.

  7. Hallo,
    Is er een verband tussen visolie soorten tekort, D3 tekort waardoor de stemming veranderd of men zelfs depressief kan gaan voelen?

  8. Evelyn, nou en of ! Zonder voldoende omega-3-vetzuren (uit vis) of vitamine D3 kunnen hele vervelende mentale problemen ontstaan. Als je de rubriek “psychische klachten” – zie helemaal bovenaan – intypt krijg je het volledige oevre aan artikelen dat Adriaan en ik de afgelopen jaren over dit onderwerp hebben geschreven. En de stroom onderzoeken op dat gebied zwelt nog dagelijks aan en bevestigen hoe belangrijk voldoende lichaamsgehaltes omega-3 en D3 voor een goede mentale gezondheid zijn.
    gr. Anthon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *