U BENT TOCH ZEKER NIET “BESUIKERD” !?

besuikerdMijn lieve grootmoeder leed aan “ouderdomssuiker”, in vaktermen aangeduid als diabetes mellitus type-2. Ik kan mij herinneren dat zij altijd dorst had en vaak naar het toilet moest. Op feestdagen “mocht ze niks”, zoals een gebakje of een andere suikerrijke traktatie.

Na verloop van tijd werden haar ogen slechter en de door haar arts voorgeschreven tabletten moesten plaats maken voor de insuline-spuit. Het arme mensje moest zelf de inhoud in haar bovenbeen spuiten, want mijn grootvader “begon daar niet aan”. Hij vond dat prikken te griezelig. Door de jarenlange dagelijkse injecties werd de huid op haar been echter zo hard, dat er nauwelijks nog een plek te vinden was om de naald door heen te steken. Mijn ouders zagen haar vaak huilen.
Nee het was allemaal niet om vrolijk van te worden.

“Happy”meal ?

Nu, in 2009, is er nog steeds geen reden tot blijdschap. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport meldt dat het aantal diabetespatiënten in ons land in tien jaar tijd bijna verdubbeld is tot circa een half miljoen. En veel mensen hebben suikerziekte zonder het zelf te weten. Als er niets gedaan wordt om de ontwikkeling van deze stofwisselingsziekte te stoppen, dan zal dit probleem uitgroeien tot een nationale ramp. Had het Ministerie reeds de strijd aangebonden met de rookgewoonte en vetzucht, nu is er ook een actieprogramma gestart dat zich richt op de bestrijding van diabetes. Het zorgwekkende van de situatie is dat de term “ouderdomssuiker”achterhaald lijkt. Kreeg mijn grootmoeder pas rond haar 70ste levensjaar met het probleem te maken, nu zien we steeds meer jonge mensen met diabetes type-2. Het is inmiddels een wetenschappelijk bewezen feit dat suikerziekte niet alleen erfelijk bepaald is,maar vooral wordt veroorzaakt door verkeerde leef en eetgewoonten. En volgens het Diabetesfonds kun je door voldoende te bewegen en gezond te eten de kans op suikerziekte met de helft verminderen.(www.diabetesfonds.nl) .

Mijn jongste dochter die als assistente werkt in een drukke huisartsenpraktijk, en derhalve regelmatig in aanraking komt met suikerpatiënten, attendeerde mij een tijd geleden op een film van de Amerikaan Morgan Spurlock, getiteld Super Size Me. Hij zou die week op t.v. komen. Met stijgende verbazing hebben we samen gekeken hoe de maker zich een maand lang trakteert op het voedsel dat bereid wordt in de keuken van MacDonalds. Dat doet hij door dagelijks small, medium en large te “Mac-en” , met als resultaat dat niet alleen het glucosegehalte in zijn bloed met duizelingwekkende vaart stijgt, maar ook zijn gewicht nog eens met tien ( ! ) kilo toeneemt.

Was Spurlock zo dol op fastfood ? Welnee, halverwege de film draait hij het raampje van zijn auto open om de boel met grote snelheid uit te kotsen. Het enige dat Spurlock met deze spraakmakende docu heeft willen aantonen is dat het mogelijk is om op relatief jonge leeftijd je gezondheid in korte tijd te ruïneren door dagelijks verkeerde eetgewoonten te volgen. En dan maakt het verder niet uit of dat in een restaurant plaats vindt of thuis….

Moe, beroerd en vervelend

In het gezondheidsmagazine Fit met Voeding zegt orthomoleculair diëtiste Lous Stalenhoef: “Ik zie in mijn praktijk veel jongeren die ongezond eten. Ze gaan bijvoorbeeld samenwonen en vanaf dat moment gaan ze eten wat ze willen; veel kant en klaar maaltijden, drie keer per week pizza, Chinees of friet. Dan krijg je nog maar weinig verse spullen binnen. Ze worden dik, lopen voedingstekorten op en voelen zich niet lekker. Vandaag had ik weer twee jonge mensen: ze waren naar de huisarts gegaan omdat ze zich niet goed voelden….Ik probeer tijdens zo’n consult dingen te bedenken die ze eenvoudig kunnen bereiden: stoomgroenten, dingen uit de diepvries, wokken. Je kunt gemakkelijk binnen een kwartier een gezonde maaltijd op tafel hebben, bijvoorbeeld met voorgesneden groenten in een wok. En ik adviseer ze sowieso een kwalitatief goed multivitaminepreparaat te nemen. Die hebben ze ECHT nodig !”

Zoet of bitter ?

Diabetes mellitus is een stofwisselingsziekte die gekenmerkt wordt door een absoluut of relatief tekort aan insuline, en betekent letterlijk “honingzoete doorloop”, d.w.z. dat bij een suikerpatiënt door de gestoorde glucosestofwisseling abnormaal veel vetten en eiwitten worden verbrand die de urine een zoetige geur geeft. De gevolgen van suikerziekte op korte en lange termijn zijn echter niet zo zoet, maar in het algemeen nogal bitter, zoals:

  • Chronische vermoeidheid
  • Ernstige schade aan het zenuwstelsel
  • Hart en vaatziekten
  • Nierschade
  • Afnemend gezichtsvermogen

Mijn inmiddels overleden suikerzieke buurman heeft zijn laatste jaren in een rolstoel doorgebracht, omdat zijn ledematen werden aangetast door gangreen (weefselversterf). Hierdoor moest eerst zijn rechter, en na verloop van tijd zijn linkerbeen worden geamputeerd.

Afvallen !

Wie al jong begint met slechte voedingsgewoonten, dient ernstig rekening te houden met het feit dat dit op den duur tot diabetes leidt. Het goede nieuws is echter dat jonge en zelfs oudere mensen veel kunnen doen om deze aandoening te voorkomen of zelfs terug te draaien. Diabetespreventie begint op je bord ! Als er duidelijk sprake is van overgewicht is het grootste gebod dan ook: afvallen ! En dat is een kwestie van juiste voeding. De beste voedingsmiddelen zijn in dit geval die etenswaren die bij gebruik een geringe stijging van de bloedglucosespiegel tot gevolg hebben, af te lezen op de zogeheten G.I (= glycemische index.)

De Universiteit van Sydney in Australië heeft een handige site (www.glycemicindex.com) , waarop je de naam van elk soort voedsel kunt intikken in het Engels. Vervolgens verschijnt dan het juiste G.I. getal. Heeft een voedingsmiddel het getal 80, dan betekent dit dat het potentieel riskant is. Maar is het, laten we zeggen 30, dan is er slechts sprake van een matige stijging van het bloedsuikergehalte. Dus hoe lager het G.I. getal des te kleiner de belasting voor de alvleesklier, onze insulinefabriek. Tot de risicogroep behoren o.a. suikerrijke frisdranken, gebak, cake, koekjes, snoep, witte rijst, wit brood, maar ook (teveel) aardappelen ([patat friet), chips en andere zetmeelproducten. Een nuttige Nederlandse lijst vindt je hier.

Het is dus wijs om daar zo weinig mogelijk van te nuttigen. Kies in plaats daarvan voor zilvervliesrijst, volkoren brood en veel groente. Het is zelfs verstandiger om bij afvallen een tijd lang vruchtensappen te vervangen door hele vruchten, omdat de vezels in de vrucht de opname van de vruchtsuikers in het bloed vertragen. Een andere, zelfs betere mogelijkheid is het gebruik van groentesappen. Ik geef zelf de voorkeur aan de groentesappen uit de Natuurwinkel, maar een zekere grootgrutter uit Zaandam levert een goede tweede keus in de vorm van tomaten-groentesap. Daarin zijn naast tomaten, worteltjes, peterselie, rode bietjes, selderij, paprika, spinazie,lavas, uien en basilicum verwerkt.

Wie zo eet en drinkt, hoeft zich ook niet schuldig te voelen bij dat ene gebakje, één keer in de zoveel weken.

Beweeg !

En het tweede gebod hieraan gelijk is: beweeg ! Insuline is een hormoon dat o.a. de hoogte van het bloedsuikergehalte regelt. Zodra suikers (koolhydraten) vanuit de darm in de bloedbaan komen, scheidt de alvleesklier insuline af. Die werkt als een soort portier die de celdeurtjes niet alleen met een beleefde buiging openhoudt, maar mevrouw Suikermolecuul ook nog eens met zachte drang de cel inleidt. De spiercellen zijn het eerste logeeradres dat mevrouw Suikermolecuul krijgt aangeboden, met het vriendelijke verzoek daar aan zelfverbranding te doen om zodoende energie te leveren. Maar dat doet onze Suikertante alleen als men voldoende beweegt ! Is dat niet het geval, dan zoekt portier Insuline voor mevrouw Suikermolecuul een ander hotel, namelijk de vetcellen, waar zij een gedaanteverandering ondergaat en een vetmolecuul wordt. Hoe het mechanisme precies werkt weet men (nog) niet, maar door de combinatie weinig lichaamsbeweging plus een hoge inname van geraffineerde suikers, schijnen de scharnieren van de poortjes in de cellen langzaam vast te roesten, waardoor portier Insuline steeds meer moeite krijgt om mevrouw Suikermolecuul vrije doorgang te verschaffen.

Hoewel Suikermolecuultje zal proberen zich naar binnen te wringen, zal zij en de meeste van haar zusters daar steeds minder in slagen en derhalve in de bloedbaan blijven rondzwemmen. Het bloedsuikergehalte stijgt dan steeds verder ook al roept portier Insuline alle beschikbare collega-Insulineportiers te hulp, om te proberen de dames met harde hand in de cellen te duwen.

Het gevolg is dat de alvleesklier ”overvraagd “ raakt, en na verloop van tijd geheel of gedeeltelijk stopt met het afleveren van Insulineportiers. Deze uiterst riskante situatie gaat vaak gepaard met hoge bloeddruk en een verstoorde vethuishouding (metabool syndroom). De kans hierop wordt sterk vergroot als iemand te zwaar is, te weinig beweegt en te veel en te vaak voeding gebruikt met een hoge G.I.

Sluipmoordenaar
Van al deze narigheid hoeft u in eerste instantie niet veel te merken, maar op den duur richt het verhoogde bloedsuikerpeil (zeer) grote schade aan in het menselijk lichaam. Elk jaar komen er ruim 60.000 suikerpatiënten bij. De verwachting is dat het aantal diabetici de komende jaren met zo’n 30% toeneemt, en dat de gemiddelde leeftijd van suikerpatiënten steeds lager wordt. Wordt het daarom niet de hoogste tijd om tegen ons zelf te zeggen: diabetespreventie ? Daar gaan we wat aan doen. Ik ben toch zeker niet “besuikerd”!?

Anthon de Bont

———————————————————————————————————————

Zie ook
Atkins, the Zone, vetarm of mediterraan dieet?

Korte intensieve training beter?

Share

9 reacties “U BENT TOCH ZEKER NIET “BESUIKERD” !?

  1. Over het gunstige effect van een maaltijd met een relatieve lage glycemische index (GI) is nu meer inzicht gekomen. Het blijkt dat na het eten van een ontbijt met een GI van 46 dit niet alleen gepaard gaat met een lager insulinegehalte na de maaltijd t.o.v. een ontbijt met dezelfde hoeveelheid calorieën maar met een GI van 66 maar ook dat het gehalte van een hormoon dat mede zorgt voor een gevoel van verzadiging (glucagon-like-peptide) hoger is na een ontbijt met een lagere GI.

    http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Rise-in-gut-hormone-levels-key-to-satiety-factor-in-low-GI-foods-Study

  2. Het is mij opgevallen dat suiker vervangers en het veel gebruikte fructose glucosestroop de bloedsuiker spiegel absurd laten stijgen.
    Het lichaam kan niet veel met deze zoetstoffen. Gevolg van hoge bloedsuiker is hoge bloeddruk. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat hoge bloeddruk (een gevolg van het verhaal hierboven, insuline als poortwachter voor glucose naar de cellen) veel schadelijker is dan een verhoogde bloedsuiker. Door claudicatio intermittens was de bloeddruk in mijn boven lichaam veel te hoog. Ten gevolge hiervan ging de alvleesklier steeds slechter presteren. Ook het gebruik van metformine (wat bij diabetes type2 tegenwoordig als eerste wordt voorgeschreven) helpt wanneer de alvleesklier onder te hoge druk staat onvoldoende.

    Na een z.g. broekoperatie is de druk in mijn bovenlichaam genormaliseerd, het gevolg is dat de insuline productie weer zover op gang is gekomen, dat de metformine overbodig is geworden.

    Uit bovenstaande bevinding zou kunnen worden opgemaakt dat aderverkalking en de afzetting van foute cholesterol een slechte doorbloeding van het lichaam tot gevolg hebben. De hierdoor ontstane hogere bloeddruk verzorgd het uitvallen van de alvleesklier (en andere belangrijke organen) terwijl onder de verhoogde druk ook de haarvaten schade leiden.

    Het is dus theoretisch mogelijk dat een verkeerde levensstijl als eerste de vaten verstopt, hierdoor verhoogd de bloeddruk, hierdoor valt de alvleesklier uit.

    Primair is het tegengaan van cholesterol afzetting en calcium ophoping (aderverkalking) met bijvoorbeeld extra supplementen wenselijk. Dit aangevuld met het verbranden van meer suikers en vetten (meer bewegen) is te prefereren boven een gang naar de arts, omdat artsen in de regel wel direct iets voorschrijven dat insuline gaat vervangen vaak in combinatie met bloedverdunners, in plaats van het voorschrijven van supplementen die te hoog cholesterol en aderverkalking tegen gaan. Dit zou vanuit orthomoleculair standpunt toch beter zijn, omdat het oplossen van cholesterol en calcium ophoping uiteindelijk leidt tot bloeddruk verlaging.

    Student Sorag Academie.

  3. Beste Rob,
    De oorzaken van hoge bloeddruk kunnen zeer verschillend zijn en niet altijd eenvoudig te achterhalen. Het zou een erg lang verhaal worden om dat via een commentaar hier uit een te zetten. In elk geval is het verheugend dat door de ingreep je gezondheidssituatie sterk verbeterd is. Soms is het verstandig om ook via de klassieke farmacotherapie diabetes te behandelen, maar orthomoleculaire suppletie heeft daarbij als ondersteuning in het algemeen goede tot zeer goede resultaten. Zie de artikelen daarover op deze site.
    De rol van cholesterol als kwade genius van atherosclerose lijkt op grond van de laatste wetenschappelijk ontwikkelingen toch in een wat ander licht komen te staan.
    Ik kan je van harte de volgende werken ter bestudering aanbevelen:
    1. De Cholesterol-leugen door prof.dr. Walter Hartenbach [uitgave Ankh Hermes 2005]
    2. De Cholesterol Hype door dr. Malcolm Kendrick [uitgave Veen Magazines 2008]
    3. The Cholesterol Myths, exposing the fallacy that saturated fat and cholesterol cause heartdisease door dr. Uffe Ravnskov [uitgave New Trends Publishing 2003]
    4. Feiten over vetten, door dr Mary Enig [uitgave Publish the Good, 2003]
    Deze studies geven de volgende wetenschappelijk goed onderbouwde stellingen:
    a. cholesterol is van levensbelang; de hersenen kunnen niet functioneren zonder.
    b. er bestaat niet zoiets als slecht cholesterol
    c. de verlaging van cholesterol is vaak schadelijk en onnodig
    d. cholesterol alleen heeft geen invloed op het ontstaan van arteriosclerose en hartinfarct
    e. verzadigde vetten verhogen het cholesterol niet
    Veel succes met je verdere studie aan de Sorag Academie !
    Anthon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *