Zout, zo slecht nog niet!

© zole4 freedigitalphotos.net
“What’s life without a bit of salt” Farewell to the king

“Er is geen overtuigend bewijs dat mensen met een matige of gemiddelde inname van natrium hun zoutconsumptie moeten verminderen ter preventie van hartziekten en beroertes.”

Dat stelt Martin O’Donnell, één van de auteurs van een onlangs gepubliceerd artikel in The Lancet. De studie gaat over een groot onderzoek met bijna 100 000 deelnemers uit 18 landen.  De leeftijd van de mensen lag tussen de 35-70 jaar  en deze leden bij aanvang niet aan een hartaandoening. De deelnemers werden 8 jaar gevolgd. Er werd gekeken naar een verband tussen de zout (natrium) consumptie en hoge bloeddruk, cardiovasculaire aandoeningen en sterfte. Men mat het natrium en kaliumgehalte in de ochtendurine om de inname van deze mineralen te bepalen.  De mensen werden gegroepeerd per gemeenschap waardoor de uitkomsten betrouwbaarder en relevanter kunnen zijn.

Lees verder

Omkeren diabetes 2? Wees er snel bij!

In Groot-Brittanië wist men door een streng dieet bij mensen met diabetes en overgewicht bij veel patiënten het bloedsuikergehalte te verlagen terwijl de medicatie werd gestopt. Het blijkt dat de deelnemers bij wie pas kort sprake was van diabetes de meeste kans hadden op genezing.

Bij de deelnemers die minstens 10 kg waren afgevallen was bij iedereen de leververvetting en de vervetting van de alvleesklier opgeheven. Deze gehaltes waren genormaliseerd. Bij een deel was ook de aanmaak van insuline weer  genormaliseerd waardoor het bloedsuiker- en HbA1c gehalte daalde.

Lees verder

Ginkgo biloba bevordert herstel na beroerte

Veel mensen die door een herseninfarct getroffen zijn en dit overleven hebben daarna last van achteruitgang van het denkvermogen. Volgens een groot onderzoek is er sprake van dementie bij 30 % van deze mensen. Mogelijk kan dit percentage inmiddels gedaald zijn door twee relatief nieuwe therapiën, trombolyse en een vorm van dotteren (intra-arteriële trombectomie). Behandelmethoden die echter bij lang niet alle mensen worden toegepast. Het traditionele Chinese kruidenmiddel ginkgo biloba wordt o.a toegepast voor het geheugen, bij depressiviteit, tinnitus en mentale verwarring. De werking van ginkgo biloba berust op diverse mechanismen die allen op zichzelf niet zo sterk zijn maar samen een positief effect kunnen hebben op onder meer verouderingsklachten. Het heeft een remmende werking op plaatjes activerende factor en op ACE (angiotensine converting enzyme). Ginkgo is een vrije radicalenvanger,  kan het gehalte van neurotransmitters verhogen en heeft invloed op diverse hormonen.  In China is nu een tamelijk groot onderzoek uitgevoerd om te zien of dit middel bevorderlijk is voor het herstel na een herseninfarct. Lees verder

Astaxanthine voor de huid

Een recente Japanse studie liet een duidelijke bescherming zien van de  carotenoïde astaxanthine tegen ultra violette (UV) straling.

In het 10 weken durende, dubbelblinde, placebo-gecontroleerde onderzoek ontvingen 23 vrijwillige deelnemers ofwel 4 mg  astaxanthine uit de bloedregenalg (Haematococcus pluvialis) ofwel een onwerkzame placebo. Men kwam tot bovenstaande conclusie door bepaling van de minimale erytheemdosis (MED) te meten – de minimale dosis UV-licht die zichtbare roodheid veroorzaakt – en door UV-geïnduceerde veranderingen van vocht en trans-epidermaal waterverlies (TEWL) te analyseren.

Rechts ziet u het verschil in de doses zonlicht die verdragen wordt alvorens erythema (zonnebrand) optreedt. Links foto’s van de huid van twee personen – één uit de placebogroep en één uit de astaxanthinegroep na blootstelling aan UV licht aan het begin en op het einde van de suppletieperiode.

Lees verder

Hoge vitamine D-spiegel, minder borstkanker

Wetenschappers van verschillende Amerikaanse universiteiten komen tot de conclusie dat het optimale vitamine D-gehalte ter bescherming  van borstkanker bij vrouwen van middelbare leeftijd  waarschijnlijk iets boven de 150 nmol/L ligt.

De zwarte lijn met de zwarte stippen is het belangrijkst. Deze geeft het borstkankerrisico weer bij verschillende vitamine D-gehaltes. De grijze vlakken tonen het aantal mensen  met een bepaald vitamine D-gehalte. De witte stippen geven het aantal borstkankergevallen weer.

Lees verder

Hartkloppingen en voeding

© Stux @Pixabay

Normaal gesproken zijn we ons niet bewust van onze hartslag. Plotselinge hartkloppingen zorgen daar echter wel voor. Je levenspomp begint dan hevig en snel te kloppen, sensaties die je ook in je borst, keel of nek kunt voelen. Hoewel dit erg vervelend is, zijn die verschijnselen in het algemeen onschadelijk. In de meeste gevallen worden ze veroorzaakt door stress, angst of vermoeidheid, met als bijkomende oorzaken het gebruik van sommige medicijnen en stimulerende middelen of een magnesiumtekort. Ook tijdens de overgang kunnen onschuldige hartkloppingen optreden. In relatieve rust is bij volwassenen de hartslag doorgaans tussen de 50 en 90 slagen per minuut. Tijdens zware inspanningen kan een hartslag kortdurend oplopen naar  ongeveer 170 (220 min de leeftijd wordt als normale maximale hartslag gezien). Maar als de hartslag in rust op 120 komt bijvoorbeeld of tijdens een sportwedstrijd op 210 dan worden we gewaar van hartkloppingen. Doen ze  zich vaker voordoen of houden ze langer aan dan 15 minuten  dan is het raadzaam een arts te raadplegen. Er kan dan sprake zijn van een hartritmestoornis die speciale behandeling behoeft. Op de korte termijn kan men de hartslag verlagen door rustig en diep adem te halen en door zogenaamde vagale manoeuvres uit te voeren. Dit zijn o.a. hoesten en dezelfde trucjes die men kan doen om tijdens het landen in een vliegtuig de druk in de oren te verminderen. Soms kan ook het uitoefenen van lichte druk op de gesloten oogleden de hartslag verlagen.

Voeding
Voeding  kan een rol spelen bij het ontstaan van hartkloppingen. Er dient echter nog veel onderzocht te worden want en er bestaan tegenstrijdige wetenschappelijke rapporten. Maar mensen die last hebben van hartkloppingen kunnen mogelijk baat hebben bij het nemen van onderstaande maatregelen . Lees verder

Graantje meepikken?

©Daria Shevtsova

Wetenschappers van de Tufts University in Boston (U.S.A.) drukken ons nogmaals op het hart dat het nuttigen van volkoren producten een veel positievere bijdrage levert voor gezondere darmen en betere immuunreacties dan alle ontbijtreepjes en witte boterhammetjes te samen. Gebruikers van een voedingspatroon met veel volkorengranen hadden minder ontstekingsbevorderende darmbacteriën,  een betere zuurgraad in hun ontlasting en meer goede bacteriën die korte ketenvetzuren produceren. De zuurgraad van ontlasting is een belangrijke maatstaf voor de beoordeling van de kwaliteit van aanwezige darmflora. Deze waarde geeft het resultaat weer van alle microbiële stofwisselingsprocessen in de dikke darm. Overigens niet te verwarren met de zuurgraad in de rest van het lichaam.

Lees verder

Magnesium verbetert lichamelijk functioneren vrouwen

Magnesium vervult een fundamentele rol in de spierfunctie en is essentieel voor energiemetabolisme en spierontspanning en samentrekking. Magnesiumgebrek blijkt de inspanningscapaciteit en de fysieke prestaties te verminderen. Een groot bevolkingsonderzoek bij ouderen toonde een sterk verband aan tussen serummagnesiumgehaltes en de uitkomsten van verschillende spierprestatietesten. Een magnesiumtekort gaat ook gepaard met een verhoogde ontstekingsfase, spiercelveranderingen die toe te schrijven zijn aan verhoogde oxidatieve stress en verminderde intracellulaire calciumhomeostase. Al deze factoren hebben een negatieve invloed op de spiermassa en -functie en kunnen de sarcopenie (afname van de spierkracht) die met de ouderdom gepaard gaat verergeren.
Oudere mensen zijn om verschillende redenen bijzonder vatbaar voor magnesiumgebrek. Ze hebben vaak een onvoldoende inname via de voeding, een minder efficiënte absorptie van magnesium en grotere verliezen aan ontlasting en urine. Oudere vrouwen zijn mogelijk gevoeliger voor magnesiumtekort dan mannen, deels omdat ze meer kans hebben op osteoporose, wat de uitwisseling van magnesium tussen bot en bloed beperkt. Oudere vrouwen hebben ook een lage magnesiuminname in hun dieet: in Europa heeft 77% van de vrouwen ouder dan 65 jaar een voedingsinname lager dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (men hield een RDA van 320 mg voor vrouwen aan, maar er zijn verschillen per land) en 23% neemt minder dan tweederde van de RDA in. Nu is het vermoedelijk eerste klinische onderzoek bij oudere vrouwen uitgevoerd waarbij werd onderzocht of extra magnesium de spierkracht kan verbeteren. Lees verder