SAM-e samen met antidepressiva bij zware depressies

Date 20 January, 2012

Het natuurlijke middel SAM-e (S-adenosyl methionine) kan mogelijk zwaar depressieve patiënten die niet voldoende baat hebben bij anti-depressiva helpen om weer beter te worden.

In één van de laatste en beste uitgevoerde studies met SAM-e werd dit middel gecombineerd met de medicatie die de patiënten al gebruikten. Het betrof een onderzoek onder 73 zwaar depressieve patiënten (Hamilton Depression Scale >17) die al vaker behandeld waren met medicijnen en hier geen of weinig baat bij hadden. Men kreeg in combinatie met de medicatie ( een verscheidenheid aan SSRI’s) twee maal daags 400 mg – 800 mg SAMe of placebo’s.

Vermindering van de symptomen in de loop van de zes weken

Lees meer »

Voedingsstoffen verbeteren mannelijke vruchtbaarheid

Date 6 January, 2012

Van diverse voedingsstoffen is aangetoond dat deze de vruchtbaarheid van de man kunnen verbeteren. Onlangs verbeterde men de kwaliteit van het sperma bij mannen met verminderde vruchtbaarheid met een combinatie van diverse van deze voedingsstoffen.
Het betrof een vergelijkende studie onder Oostenrijkse echtparen die moeite hadden een kind te krijgen. Dit was in de meeste gevallen te wijten aan de slechte kwaliteit van het sperma van de man. 132 van deze mannen kregen dagelijks een supplement dat de volgende voedingsstoffen bevatten: 440 mg l-carnitine, 250 mg l-arginine, 40 mg zink, 120 mg vitamine E, 80 mg glutathion, 60 µg selenium, 15 mg coënzyme Q10 en 800 µg foliumzuur. De combinatie van de relatief bescheiden hoeveelheid van deze dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen bleek na 3 maanden de kwaliteit van het sperma aanzienlijk te hebben verbeterd. Zo was de dichtheid van de spermatozoïden in het sperma met 215% gestegen en de beweeglijkheid van het sperma met 85%. Dit resulteerde na zes maanden in 34 zwangerschappen. In de controlegroep van 73 vergelijkbare paren waarvan de mannen geen supplementen gekregen hadden (het betrof geen dubbelblind onderzoek met een placebo) waren 11 vrouwen zwanger geworden.

e-SPEN, the European e-Journal of Clinical Nutrition and Metabolism
Gerelateerd: Zink en testosteron; Brood, daar zit wat in!; Lycopeen; Carnitine

A star is born

Date 1 January, 2012

Hartfalen

En dan heb ik het niet over sterren uit de gelijknamige muziekfilm uit 1937 met remakes uit 1954 en 1976, maar over een nieuwe ster aan het orthomoleculaire firmament d-ribose genaamd, een amino-suiker die vooral werkzaam is bij hartproblemen. En hoewel deze ster inmiddels helder schijnt moet ik toegeven dat ik er nog nooit van had gehoord. Tot ik onlangs het boek Reverse Heart Disease Now van de cardiologen Sinatra en Roberts in handen kreeg. In hun beschrijving van dit wonderlijke stofje met vermelding van diverse casussen van personen met ernstig hartfalen ben ik bijzonder geïnteresseerd geraakt, en ik geef u dan ook graag een resumé van hun bevindingen.

D-ribose is onderdeel van adenosinetrifosfaat [ATP], een substantie die de lichaamscellen gebruiken voor de energieopwekking. Het is in staat om in snel tempo zieke harten op te peppen. Elke cel in het menselijk lichaam maakt, afhankelijk van zijn plaats en functie, in geringe mate een hoeveelheid van deze suikermolecuul. De lever, de bijnieren en het vetweefsel produceren het meest – genoeg om als leveranciers van hormonen en vetzuren te dienen. Andere organen en weefsels bevatten veel minder d-ribose.

Vitale substantie Lees meer »

Eerst het zuur en dan het zoet…

Date 19 December, 2011

Nee, dit verhaal gaat niet over de bezuinigingspolitiek van Mark Rutte, want daar hebben wij de maag al meer dan vol mee.
We hebben het over een veelvuldig voorkomend gezondheidsprobleem namelijk reflux oesofagitis, ofwel het terugvloeien van de actieve maaginhoud naar de slokdarm, met als mogelijk gevolg een ernstige ontsteking van het slokdarmslijmvlies. De meeste mensen gebruiken de uitdrukking “het zuur krijgen”, en gaan er dan ten onrechte vanuit dat hun maag teveel zoutzuur produceert. Maar het gaat niet altijd om teveel maagzuur, maar vaak om zuurproductie op het verkeerde moment.
En meestal als reactie op stress of verkeerde voedingsgewoonten die de maag van zoveel zuur beroven, dat er voor de “gewone” spijsvertering te weinig overblijft. Soms wordt het probleem ook veroorzaakt door een z.g. hiatale hernia. Dat is een uitstulping van een deel van de maag naar de borstholte via de spleet in het middenrif voor de slokdarmdoorgang.

Helicobacter pylori
Lees meer »

Vitamine D bij multiple sclerose

Date 14 December, 2011

Zo’n twintig jaar geleden viel het wetenschappers op dat multiple sclerose veel vaker voorkomt in landen die verder van de evenaar liggen. Daarom werd gesuggereerd dat een vitamine D tekort een rol zou kunnen spelen bij het ontstaan en verloop van deze ziekte. Sindsdien zijn er vergelijkende onderzoeken uitgevoerd die er op wijzen dat MS inderdaad vaker voorkomt bij mensen met een laag vitamine D gehalte. Recent genetisch onderzoek heeft de rol van vitamine D nog eens benadrukt. Ook zijn er enkele kleine studies verschenen over vitamine D suppletie bij MS. Lees meer »

Evidence-Based Medicine: geen goed bewijs, noch goede geneeskunde

Date 13 December, 2011

Steve Hickey, PhD
Hillary Roberts, PhD
Evidence-Based Medicine (EBM, deze Engelse term wordt ook in Nederland gebruikt) is de methodologie om individuele patiënten te behandelen op basis van de resultaten van grootschalige medische onderzoeken. Het wordt momenteel beschouwd als de gouden standaard voor medische besluitvorming maar de waarde ervan wordt in toenemende mate betwijfeld door  behandelaars. Hun bedenkingen weerspiegelen een intuïtief begrip dat er iets mis is met de methodologie. Zij hebben gelijk want EBM breekt de wetten van zo veel disciplines dat het eigenlijk niet als wetenschappelijk betiteld mag worden. Vanuit het perspectief van een rationele patiënt brokkelt het hele bouwwerk af. Lees meer »

Vitamine D, sterfte en hart- en vaatziekten

Date 29 November, 2011

Uit onderzoek, waarover we op deze site melding maakten, werd al een sterk verband aangetoond tussen een laag vitamine D gehalte en een groter risico op cardiovasculaire aandoeningen. Recent is er een nieuwe studie gepubliceerd over onderzoek dat niet alleen een mogelijk verband zocht tussen hart- en vaatziektes en vitamine D maar ook keek naar het supplementgebruik en de sterfte in het algemeen. Vanwege het eerdere onderzoek hadden de onderzoekers verwacht minder cardiovasculaire aandoeningen en een geringere sterfte te vinden bij mensen met hoge vitamine D gehaltes. De gevonden relatie was echter verrassend sterker dan men had verwacht. Lees meer »

Zeaxanthine en luteïne bij maculadegeneratie

Date 17 November, 2011

Zoals Anthon eerder schreef in Het oog wil ook wat en Zeebanket kunnen diverse carotenoïden, zoals luteïne en zeaxanthine, het risico op leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie verkleinen en mogelijk therapeutisch helpen bij deze oogaandoening. In een recent onderzoek kon men met luteïne en zeaxanthine  het gezichtsvermogen verbeteren bij mensen die leden aan degeneratie van de macula.

Aan het onderzoek, dat een jaar duurde, deden 60 mensen van ongeveer 75 jaar mee die leden aan vroege degeneratie van de macula (de gele vlek). Ze werden verdeeld in 3 onderzoeksgroepen: één groep kreeg dagelijks 8 mg zeaxanthine, de tweede groep 9 mg luteïne en de derde beiden. In alle drie de groepen verbeterde het gezichtsvermogen. Tussen de drie groepen was de vooruitgang in nuance wel verschillend. Zo verbeterde in de zeaxanthinegroep het vermogen details te zien het sterkst en nam ook het zicht bij weinig licht in sterkere mate toe terwijl in de luteïnegroep het vermogen grotere objecten te zien sterker toenam dan in de zeaxanthinegroep. In de groep die beide carotenoïden had gekregen was de verbetering details te zien verrassend genoeg wat minder dan in de groep die alleen de zeaxanthine had gekregen.

Optometry. 2011 Nov;82(11):667-680.e6.
Maculadegeneratie